Mælkebehov - får han for lidt?

21. februar 2022

Alder:
0 mdr.

Mælkebehov - får han for lidt?

Hej Helen.

Min dreng er født den 24.januar, og jeg har ammet indtil i torsdags den 17. februar, hvor jeg valgte at stoppe efter store overvejelser og gå over til flaske. Han vejede 4120 ved fødslen og ved sidste SP besøg den 11.februar vejede han 4900. Han er altså en stor dreng, som tager godt og hurtigt på :-)

Ved mit SP besøg regnede vi ud, at han skulle have 800ml om dagen, og jeg skulle give ham flaske 8 gange dagligt med 120ml i hver flaske, så han selv kunne justere. I dag den 21.februar vejer han 5300, hvilket ifølge mine udregning betyder, at han nu skal have ca. 883ml fordelt over dagen.

Her er mit dilemma: Han spiser akkurat 800ml fordelt på de 8 flasker, men er det for lidt, når nu jeg har regnet ud, at med hans vægtstigning bør han indtage ...

Annonce

... yderligere 83ml? Han har 5-6 våde bleer i døgnet samt 1-2 lortebleer. Han trives og tager jo tydeligvis på i vægt.

Jeg giver ham flaske, når han melder sig (stadig med 120ml i hver) ca. hver 2.-3.time, bortset fra om natten, hvor der kan godt kan gå op til 4~5 timer, før han vågner og er sulten. Jeg lader ham selv styre, hvornår han er færdig med at spise og holder også pause undervejs for at skifte hans ble. Det kan typisk tage en times tid at give ham mad. Skal jeg kæmpe for at få de yderligere ml ned i ham, fordi jeg vil jo heller ikke tvangsfodre ham?

Og inden længe stiger hans vægt jo til 5400, hvor han så skal have 900ml om dagen - hvad gør jeg så, hvis han kun akkurat vil spise 800ml? Vil jo ikke have, han bliver underernæret :-(

Med venlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder