Brev:
Mælkebehov - får han for lidt?
21. februar 2022
Alder:
0 mdr.
Mælkebehov - får han for lidt?
Hej Helen.
Min dreng er født den 24.januar, og jeg har ammet indtil i torsdags den 17. februar, hvor jeg valgte at stoppe efter store overvejelser og gå over til flaske. Han vejede 4120 ved fødslen og ved sidste SP besøg den 11.februar vejede han 4900. Han er altså en stor dreng, som tager godt og hurtigt på :-)
Ved mit SP besøg regnede vi ud, at han skulle have 800ml om dagen, og jeg skulle give ham flaske 8 gange dagligt med 120ml i hver flaske, så han selv kunne justere. I dag den 21.februar vejer han 5300, hvilket ifølge mine udregning betyder, at han nu skal have ca. 883ml fordelt over dagen.
Her er mit dilemma: Han spiser akkurat 800ml fordelt på de 8 flasker, men er det for lidt, når nu jeg har regnet ud, at med hans vægtstigning bør han indtage yderligere 83ml? Han har 5-6 våde bleer i døgnet samt 1-2 lortebleer. Han trives og tager jo tydeligvis på i vægt.
Jeg giver ham flaske, når han melder sig (stadig med 120ml i hver) ca. hver 2.-3.time, bortset fra om natten, hvor der kan godt kan gå op til 4~5 timer, før han vågner og er sulten. Jeg lader ham selv styre, hvornår han er færdig med at spise og holder også pause undervejs for at skifte hans ble. Det kan typisk tage en times tid at give ham mad. Skal jeg kæmpe for at få de yderligere ml ned i ham, fordi jeg vil jo heller ikke tvangsfodre ham?
Og inden længe stiger hans vægt jo til 5400, hvor han så skal have 900ml om dagen - hvad gør jeg så, hvis han kun akkurat vil spise 800ml? Vil jo ikke have, han bliver underernæret :-(
Med venlig hilsen
Signe